در حوزه خرید آنلاین هر شخص می تواند به سادگی در خصوص خرید کردن یا نکردن تصمیم گیری کند و این تصمیم گیری تحت تاثیر فاکتورهایی جدای از فاکتورهای موثر در خرید در بازار فیزیکی است.
همانطور که اشاره شد در زمینه خرید آنلاین از فروشگاه های آنلاین دیگر تنها برند و کارخانه تولید کننده و فروشنده هدایت کننده مشتری برای انجام خرید نیستند بلکه ابزارهایی مانند موتورهای جستجو، نظرات سایر کاربران، اطلاعات ارائه شده در خصوص محصول، ظاهر سایت و سایر پروسه های اعتبارسنجی مانند “نماد اعتبار” و … تعیین کننده موفقیت یا شکست یک فروش می باشد.
در پروسه انتخاب محصول در فروشگاه های آنلاین، الگوریتم کار هدایت کردن مشتری از طریق موتورهای جستجوی فروشگاهی به سمت فروشگاه مورد نظر برای معرفی محصول مورد نظر به مشتری است و در صورت ابراز تمایل مشتری به خرید محصول سعی در افزایش سبد خرید وی می باشد، لذا باید تلاش کرد تا با شناسایی دقیق رفتار مشتری به علاقمندی ذاتی وی پی برده تا در زمان مراجعه محصولات مورد نظر مشتری به راحتی در معرض دید وی قرار گیرد و احتمال خرید سایر موارد دلخواه وی را افزایش دهد
بر اساس ساختار هر شرکت و کشوری روشهای متنوعی برای تحویل کالای خریداری شده به مشتری وجود دارد، به عنوان نمونه روشهای زیر از جمله روشهای متداول در این نوع کسب و کار است:
نرم افزار سبد خرید یک بخش از نرم افزارهای تجارت الکترونیک است، که به بازدید کننده ها اجازه می دهد آیتم های مورد نظر خود برای خرید را انتخاب کنند و به عنوان انباره ای برای این محصولات استفاده می شوند، معمولا محاسبه قیمت کلی و تخفیف های اعمال شده بخشی از عملکرد این سیستم می باشد.
همانطور که چیدمان قفسه های فروشگاهی در جذب مشتری نقش بسیار مهمی دارد، در فروشگاه اینترنتی نیز ارائه محصولات مرتبط با خریدهای قبلی مشتری و یا مطابق با روحیات وی نقش حیاتی ایفا می کند، همچنین ارائه تصاویر مناسب، توضیحات کامل و یا پاسخ به سوالات مشتری یکی از عواملی است که تعیین کننده تکمیل خرید و یا انصراف از خرید مشتری می باشد.
بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۵ توسط دانشگاه میشیگان صورت گرفته است، نمایش بیش از حد فروشگاه مورد نظر شما در موتورهای جستجو چندان مطلوب نیست و بیشتر باید به دنبال حفظ رابطه ای که با مشتری ایجاد شده است بود، به عبارت ساده تر هدف باید ترغیب مشتری به مراجعه مجدد در این فروشگاه ها انجام شود، با این وجود تحقیقات اخیر ثابت کرده است که فروشگاه هایی که از نظر کارآیی، سهولت و قابلیت شخصی سازی سرویسها در سطح بهتری باشند رابطه پایدارتر و مشتریان بیشتری جذب خواهند کرد.
یکی از فاکتورهای کلیدی در جذب مشتری برای فروشگاه های آنلاین طراحی مناسب واسط کاربری و سهولت استفاده از آن است، هر چه دسترسی به کالاها و مشخصات آنها در سایت شما راحت تر باشد، امکان وفاداری مشتری به شما بیشتر خواهد بود.
سیستم طراحی شده هر چه به صورت مکانیزه طراحی و کار کند و نیاز به دخالت کمتری توسط انسان داشته باشد بازدهی به صورت چشمگیری افزایش یافته و به راحتی می تواند به مدیریت زمان بندی و انجام تعهدات پرداخت، لذا تهیه سیستمی که مدیریت فروش، تعاملات مالی و ارسال اعلان ها را خودکار انجام دهد می تواند به سادگی و اطمینان در عملکرد منجر شود.